Zespół Szkolno - Przedszkolny im. Franciszka Jujki w Starym Targu

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 175661
    • Do końca roku: 228 dni
    • Do wakacji: 35 dni
  • Kalendarium

    Piątek, 2024-05-17

    Imieniny: Brunony, Sławomira

Materiały szkoleniowe dla rodziców

Test dla dzieci i rodziców - Style percepcji.

 

 

Naukowcy uważają, że każdy człowiek ma jeden dominujący kanał uczenia się. Wartościowe jest znalezienie tego kanału, by pomóc dziecku w skutecznej nauce i wiedzieć, kiedy dziecko najlepiej przyswaja informacje. Często dziecko ma zbliżone wyniki dla dwóch czy nawet trzech grup stylów uczenia się, to znaczy, że może przyswajać wiedzę różnymi kanałami. Ważne jest, aby dziecko szczerze odpowiadało na pytania i je rozumiał, nie może też sugerować się odpowiedziami innych osób.

Sprawdź dominujący kanał uczenia się, zrób test dziecku.

1 – zdecydowanie nie,

2 – raczej nie,

3 – trudno powiedzieć,

4 – raczej tak,

 5 – zdecydowanie tak,

 

TEST wg  M. BOGDANOWICZ

1. Czy przed przystąpieniem do wykonywania zadania  zadajesz  na jego temat wiele pytań, dyskutujesz jego treść lub konsultujesz się z wieloma osobami?                      1 2 3 4 5

2. Czy rysunki, obrazki, schematy pomagają  ci w nauce?                                   1 2 3 4 5

 3. Czy lubisz  robić praktyczne ćwiczenia, eksperymenty?                                 1 2 3 4 5

 4 .Czy gdy uczysz się wiersza, mówisz go głośno, silnie modulując głos?        1 2 3 4 5

 5 .Czy lubisz układać puzzle obrazkowe, grać w „memory”? Czy podczas gry pamiętasz  pozycje obrazków?                                                                                                                    1 2 3 4 5

6. Czy wolisz czytać, siedząc na podłodze zamiast przy biurku lub wolisz  uczyć się na świeżym powietrzu?                                                                                                                   1 2 3 4 5

7. Czy łatwiej ci  zapamiętać treść lekcji, wiersza, gdy gestykulujesz, pokazujesz ruchem?

                                                                                                                                         1 2 3 4 5

8.  Czy ucząc się mówisz  do siebie?                                                                           1 2 3 4 5

9. Czy dużo zapamiętujesz, oglądając  telewizję, filmiki  na you tubie itp. ?       1 2 3 4 5

10. Czy podczas uczenia się, pracy lubisz  mieć wokół siebie dużo przestrzeni? 1 2 3 4 5

11 Czy lubisz przygotowywać się do szkoły wspólnie z kolegą lub koleżanką, omawiając zadania?

                                                                                                                                            1 2 3 4 5

12. Czy przypominając informacje widzisz  miejsca na stronie, gdzie były zapisanie?   1 2 3 4 5

13. Czy najlepiej uczysz  się, wykonując  praktyczne zadania, manipulując?         1 2 3 4 5

 14. Czy ucząc się z książki, lubisz  robić krótkie notatki na marginesie lub na kartce?  1 2 3 4 5

15. Czy lubisz grać w gry komputerowe?                                                                       1 2 3 4 5

 

16. Czy szybciej uczysz się tabliczki mnożenia, wiersza huśtając się na fotelu, chodząc po pokoju?                                                                                                                                1 2 3 4 5

17. Często podkreślasz ważne zdania w tekście lubisz używać kolorowych podkreślaczy?

                                                                                                                                1 2 3 4 5

18. Czy dobrze zapamiętujesz  informacje podane przez telefon?                         1 2 3 4 5

19. Czy lepiej zapamiętujesz, gdy narysujesz schemat, wykres, mapę  myśli, wpiszesz dane do tabelki?                                                                                                                              1 2 3 4 5

20.Czy lubisz uczyć się, głośno czytając lub wypowiadając zapamiętane informacje? 1 2 3 4 5

21. Czy najlepiej się uczysz, oglądając eksponaty w muzeum historycznym, jarzyny na targu, kwiaty w ogrodzie, odwiedzając różne miejsca?                                                        1 2 3 4 5

22. Czy szybko uczysz się piosenek?                                                                              1 2 3 4 5  

23. Czy najlepiej uczysz się, manipulując, sklejając, budując modele, makiety?   1 2 3 4 5

 24. Czy podczas zapamiętywania jakiegoś kształtu wodzisz po nim lub nad nim palcem?

                                                                                                                                            1 2 3 4 5

25. Czy wychodząc z lekcji, niemal wszystko pamiętasz?                                         1 2 3 4 5

26. Czy łatwo zapamiętujesz listy, spisy, wykazy?                                                     1 2 3 4 5

27. Czy często zmieniasz zdanie pod wpływem dyskusji z kolegą?                         1 2 3 4 5

 

Teraz należy wyliczyć średnią, suma punktów z wskazanych pytań, należy podzielić przez ilość pytań i zaokrąglić.

Wzrokowiec – suma punktów za odpowiedzi do pytań: 2, 5, 9, 12, 15, 17,19, 21, 26

Słuchowiec – suma punktów za odpowiedzi do pytań: 1, 4, 8, 11, 18, 20, 22, 25, 27

Kinestetyk – suma punktów za odpowiedzi do pytań: 3, 6, 7, 10, 13, 14, 16, 23, 24

(np. jeśli po dodaniu pkt za odpowiedzi do wzrokowca wyszło 36, dzielimy to na 9 i otrzymujemy średnią 4)

 

 

Średni wynik

 WZROKOWY

SŁUCHOWY

RUCHOWY

       1

 

 

 

       2

 

 

 

       3

 

 

 

       4

 

 

 

       5

 

 

 

 

Aby dobrze i skutecznie się uczyć trzeba, najpierw wytworzyć dobrą atmosferę do nauki. Bardzo ważne przy tym jest, by uwzględnić styl uczenia się dziecka. Kinestetyk  (czuciowiec) dobrze zareaguje, gdy przed nauką się trochę porusza, wykona jakieś ćwiczenie, dla słuchowca najlepsze będzie posłuchanie jakiejś muzyki, a dla wzrokowca, gdy będzie mógł od razu dany temat czy zagadnienie rozrysować.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wzrokowiec:

 

Rozpoczyna naukę od patrzenia się przed siebie, przez okno, itp.

Chętnie korzysta z rysunków, diagramów, tabelek, obrazów, filmów, ilustracji.

Powinien mieć w widocznych miejscach w pokoju porozwieszane plansze, arkusze z informacjami, rysunkami.

Najlepiej przyswaja informacje przez rysowanie map myśli, zestawów skojarzeń, schematów, wykresów.

Podkreśla na kolorowo ważne fragmenty tekstu w książce, rysuje wokół nich kółka, pętelki, ramki.

Podczas czytania powinien robić notatki na marginesach książki, streszczające jej treść.

Podczas przerw od nauki powinien wykonywać ćwiczenia Dennisona.

 

 

 

 

 

 

Słuchowiec:

Najlepiej, gdy zacznie naukę od wysłuchania jakiejś relaksującej melodii, muzyki (polecany jest Mozart).

Powinien materiał do nauczenia nagrywać na kasetę i odsłuchiwać kilkakrotnie.

Powinien opowiadać na głos o tym, czego się nauczył.

Powinien być zachęcany do tworzenia swoich piosenek, melodii.

Powinien powtarzać materiał śpiewając, rapując.

Najlepiej relaksuje się, słuchając muzyki.

 

 

 

 

 

 

 

 

Kinestetyk: Korzystne jest dla niego, gdy:

 

 Nauka rozpoczyna się od jakiś zajęć ruchowych

Podczas uczenia się dziecko nie zostaje bez ruchu, ale chodzi, gestykuluje, rysuje ilustracje do materiału, którego się uczy, itp.

Przywołuje nauczony materiał podczas, np. jazdy na wrotkach.

Odgrywa scenki, gdzie zamiast dialogu stosuje tekst, który ma przyswoić.

Umożliwiamy dziecku dotknąć modelu, urządzenia, itp., aby łatwiej zapamiętał materiał z przedmiotów ścisłych.

Podczas czytania książki dziecko robi notatki na jej marginesie informujące o treści.

W trakcie przerw od nauki, niech dziecko wykonuje jakieś ćwiczenia gimnastyczne.

 

 

 

 

Przygotowała: mgr Bożena Grabowska