Zespół Szkolno - Przedszkolny im. Franciszka Jujki w Starym Targu

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 175620
    • Do końca roku: 228 dni
    • Do wakacji: 35 dni
  • Kalendarium

    Piątek, 2024-05-17

    Imieniny: Brunony, Sławomira

Standardy ochrony małoletnich

STANDARDY OCHRONY DZIECI PRZED KRZYWDZENIEM

w Zespole Szkolno- Przedszkolnym im. Franciszka Jujki

Standard 1.

Placówka ustanowiła i wprowadziła w życie politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem i zapewnienia im bezpieczeństwa.

  1. Placówka ustanowiła politykę ochrony dzieci, w której zostały zapisane zasady mające zapewnić dzieciom ochronę przed krzywdzeniem.

  2. Polityka i zasady ochrony dzieci obowiązują wszystkich członków personelu placówki.

  3. Polityka ochrony dzieci obejmuje następujące zagadnienia:

  • procedury interwencji, które określają, jakie działania należy podjąć, jeśli pojawią się sygnały wskazujące na krzywdzenie dziecka lub na zagrożenie jego bezpieczeństwa ze strony osób obcych, członków rodziny lub personelu placówki.

  • zasady ochrony danych osobowych dziecka, które określają sposób przechowywania i udostępniania informacji o dziecku.

  • zasady ochrony wizerunku dziecka, które określają sposób jego utrwalania i udostępniania.

  • zasady dostępu dzieci do Internetu oraz ochrony dzieci przed szkodliwymi treściami, wraz z wyznaczeniem osoby odpowiedzialnej za bezpieczeństwo sieci komputerowej w placówce.

  1. Dyrekcja placówki wyznaczyła osobę odpowiedzialną za monitorowanie realizacji politykę ochrony dzieci w placówce, jasno określając jej rolę i zadania.

Wskaźniki realizacji standardu:

1. Dokument Polityki ochrony dzieci ustanowiony w placówce



Standard 2.

Placówka monitoruje swoich pracowników w celu zapobiegania krzywdzeniu dzieci

    1. W zasadach rekrutacji i zatrudniania pracowników w placówce przewidziany jest obowiązek składania przez pracownika oświadczenia o niekaralności za przestępstwa seksualne (rozdz. XXV K. k.) oraz przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego.

    2. W przypadkach podejrzeń zagrożenia bezpieczeństwa lub krzywdzenia dziecka ze strony pracowników placówki zawsze podejmowane są działania określone w Polityce ochrony dzieci przed krzywdzeniem.

 

Wskaźniki realizacji standardu:

1. Oświadczenie dyrektora placówki o złożeniu oświadczeń przez pracowników placówki.



Standard 3.

Placówka zapewnia swoim pracownikom edukację w zakresie ochrony dzieci przed krzywdzeniem i pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia.



    1. Rozpoczynając pracę w placówce, wszyscy członkowie personelu zapoznają się, co potwierdzają podpisem, z obowiązującą w placówce polityką ochrony dzieci przed krzywdzeniem.

    2. Wszyscy członkowie personelu placówki są przeszkoleni w zakresie rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci i właściwego reagowania na nie. O formie szkolenia decyduje placówka (e-learning, szkolenie wewnętrzne, szkolenie zewnętrzne).

Wskaźniki realizacji standardu:

1. Wszyscy pracownicy zostali przeszkoleni.

2. Szkolni specjaliści i nauczyciele zatrudnieni w placówce mają wiedzę w zakresie metod i narzędzi edukacji dzieci nt. unikania zagrożeń przemocą i wykorzystywaniem (w tym również w Internecie).

Wskaźniki realizacji standardu:

Szkolni specjaliści zostali przeszkoleni w zakresie metod i narzędzi edukacji dzieci, dysponują scenariuszami zajęć, materiałami edukacyjnymi dla dzieci z różnych grup wiekowych. Wiedza nt. metod i narzędzi została przekazana nauczycielom zakresie umożliwiającym realizację edukacji dzieci w placówce.

3. Szkolni specjaliści i nauczyciele zatrudnieni w placówce mają wiedzę w zakresie metod i narzędzi edukacji rodziców nt.

1) wychowania dzieci bez przemocy oraz

2) ochrony dzieci przed przemocą i wykorzystywaniem,

3) ochrony dzieci przed zagrożeniami w Internecie.

Wskaźniki realizacji standardu:

4. Szkolni specjaliści znają metody i narzędzia edukacji rodziców w zakresie:

1) wychowania dzieci bez przemocy,

2) ochrony dzieci przed przemocą i wykorzystywanie oraz

3)ochrony dzieci przed zagrożeniami w Internecie.

Dysponujemy scenariuszami zajęć, materiałami edukacyjnymi dla rodziców. Wiedza nt. metod i narzędzi została przekazana nauczycielom zakresie umożliwiającym realizację edukacji rodziców w placówce.



Standard 4.

Placówka oferuje rodzicom edukację w zakresie wychowania dzieci bez przemocy oraz ochrony ich przed przemocą i wykorzystywaniem.



    1. W placówce organizowane są spotkania edukacyjne dla rodziców w zakresie:

1) wychowania dzieci bez przemocy oraz

2) ochrony ich przed przemocą i wykorzystywaniem (w tym również w Internecie).

Wskaźniki realizacji standardu:

W czasie roku szkolnego szkoła organizuje spotkania edukacyjne z rodzicami na temat:

1) wychowania dzieci bez przemocy,

2) ochrony dzieci przed przemocą i wykorzystywanie oraz

3) ochrony dzieci przed zagrożeniami w Internecie.

    1. W placówce dostępne są materiały edukacyjne dla rodziców w zakresie: wychowania dzieci bez przemocy oraz ochrony ich przed przemocą i wykorzystywaniem(w tym również w Internecie).

 

Wskaźniki realizacji standardu:

W placówce w ogólnie dostępnym miejscu wisi tablica informacyjna: Dla rodziców.

Pedagog szkolny dysponuje materiałami edukacyjnymi dla rodziców (ulotki, broszury, poradniki, informatory). Zainteresowani rodzice są poinformowani na zebraniach oraz na tablicy informacyjnej Dla rodziców na stronie www placówki o dostępności tych materiałów

    1. Placówka informuje rodziców o dostępnych możliwościach podnoszenia umiejętności wychowawczych.

 

Wskaźniki realizacji standardu:

Szkolni specjaliści śledzą lokalną ofertę edukacyjną dla rodziców i zamieszczają informacje o szkoleniach, warsztatach, wykładach, kursach e-learningowych i innych inicjatywach tego rodzaju na tablicy informacyjnej Dla rodziców i stronie www placówki.



Standard 5.

Placówka oferuje dzieciom edukację w zakresie praw dziecka oraz ochrony przed zagrożeniami przemocą i wykorzystywaniem



    1. W placówce organizowane są zajęcia edukacyjne dla dzieci w zakresie: praw dziecka oraz ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem (w tym również w Internecie). O formie tych zajęć decyduje placówka (e-learning, godzina wychowawcza, warsztaty).

Wskaźniki realizacji standardu:

W każdej klasie/grupie zostały przeprowadzone takie zajęcia nt.

1) ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem,

2) unikania zagrożeń w Internecie-w wymiarze co najmniej godziny lekcyjnej.

    1. W placówce dostępne są materiały edukacyjne dla dzieci w zakresie: praw dziecka oraz ochrony przed zagrożeniami przemocą i wykorzystywaniem (w tym również w Internecie).

Wskaźniki realizacji standardu:

1. W placówce, w miejscach dostępnych dla dzieci wywieszone są informacje nt.

1) praw dziecka,

2) zasad ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem,

3) zasad bezpieczeństwa w Internecie.

2. Szkolni specjaliści dysponują materiałami edukacyjnymi dla dzieci (ulotki, broszury, książki). Nauczyciele i dzieci są poinformowani o dostępności tych materiałów.



Standard 6.

Placówka zapewnia dostępność do informacji na temat możliwości uzyskania pomocy w sytuacjach krzywdzenia dziecka lub zagrożenia dziecka przemocą czy wykorzystywaniem.

    1. Pracownicy placówki i rodzice mają łatwy dostęp do danych kontaktowych placówek i instytucji zajmujących się ochroną dzieci i zapewniających pomoc i opiekę w nagłych wypadkach.

Wskaźniki realizacji standardu:

Dostępność takich informacji w pokoju nauczycielskim i na tablicy Dla rodziców.

    1. Dzieci otrzymują informacje do kogo i gdzie mogą się zwrócić o pomoc i radę w wypadku krzywdzenia, wykorzystywania. W szczególności powszechnie dostępna jest informacja o anonimowych telefonach zaufania dla dzieci.

Wskaźniki realizacji standardu:

W placówce, w miejscach dostępnych dla dzieci wywieszone są (1) informacje nt. numerów bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży, (2) informacje, jak szukać pomocy w przypadku krzywdzenia.

Standard 7.

Placówka monitoruje i okresowo weryfikuje zgodność prowadzonych działań z przyjętymi zasadami ochrony dzieci.

    1. Przyjęte zasady i realizowane praktyki ochrony dzieci są weryfikowane - przynajmniej raz na rok.

Wskaźniki realizacji standardu:

Każdego opracowane jest sprawozdanie z realizacji polityki ochrony dzieci w placówce.

Osoba odpowiedzialna za monitorowanie polityki ochrony dzieci uczestniczy w spotkaniu monitorującym program „Chronimy dzieci”.

2. W ramach monitoringu zasad i praktyk ochrony dzieci organizacja konsultuje się z dziećmi i z ich rodzicami/opiekunami.

Wskaźniki realizacji standardu:

Ilościowe zestawienie konsultacji udzielanych dzieciom i rodzicom.