- Odwiedziny: 175620
- Do końca roku: 228 dni
- Do wakacji: 35 dni
Zespół Szkolno - Przedszkolny im. Franciszka Jujki w Starym Targu
-
Statystyki
-
Kalendarium
Piątek, 2024-05-17
Imieniny: Brunony, Sławomira
Standardy ochrony małoletnich
STANDARDY OCHRONY DZIECI PRZED KRZYWDZENIEM
w Zespole Szkolno- Przedszkolnym im. Franciszka Jujki
Standard 1.
Placówka ustanowiła i wprowadziła w życie politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem i zapewnienia im bezpieczeństwa.
-
Placówka ustanowiła politykę ochrony dzieci, w której zostały zapisane zasady mające zapewnić dzieciom ochronę przed krzywdzeniem.
-
Polityka i zasady ochrony dzieci obowiązują wszystkich członków personelu placówki.
-
Polityka ochrony dzieci obejmuje następujące zagadnienia:
-
procedury interwencji, które określają, jakie działania należy podjąć, jeśli pojawią się sygnały wskazujące na krzywdzenie dziecka lub na zagrożenie jego bezpieczeństwa ze strony osób obcych, członków rodziny lub personelu placówki.
-
zasady ochrony danych osobowych dziecka, które określają sposób przechowywania i udostępniania informacji o dziecku.
-
zasady ochrony wizerunku dziecka, które określają sposób jego utrwalania i udostępniania.
-
zasady dostępu dzieci do Internetu oraz ochrony dzieci przed szkodliwymi treściami, wraz z wyznaczeniem osoby odpowiedzialnej za bezpieczeństwo sieci komputerowej w placówce.
-
Dyrekcja placówki wyznaczyła osobę odpowiedzialną za monitorowanie realizacji politykę ochrony dzieci w placówce, jasno określając jej rolę i zadania.
Wskaźniki realizacji standardu:
1. Dokument Polityki ochrony dzieci ustanowiony w placówce
Standard 2.
Placówka monitoruje swoich pracowników w celu zapobiegania krzywdzeniu dzieci
-
W zasadach rekrutacji i zatrudniania pracowników w placówce przewidziany jest obowiązek składania przez pracownika oświadczenia o niekaralności za przestępstwa seksualne (rozdz. XXV K. k.) oraz przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego.
-
W przypadkach podejrzeń zagrożenia bezpieczeństwa lub krzywdzenia dziecka ze strony pracowników placówki zawsze podejmowane są działania określone w Polityce ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
Wskaźniki realizacji standardu:
1. Oświadczenie dyrektora placówki o złożeniu oświadczeń przez pracowników placówki.
Standard 3.
Placówka zapewnia swoim pracownikom edukację w zakresie ochrony dzieci przed krzywdzeniem i pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia.
-
Rozpoczynając pracę w placówce, wszyscy członkowie personelu zapoznają się, co potwierdzają podpisem, z obowiązującą w placówce polityką ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
-
Wszyscy członkowie personelu placówki są przeszkoleni w zakresie rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci i właściwego reagowania na nie. O formie szkolenia decyduje placówka (e-learning, szkolenie wewnętrzne, szkolenie zewnętrzne).
Wskaźniki realizacji standardu:
1. Wszyscy pracownicy zostali przeszkoleni.
2. Szkolni specjaliści i nauczyciele zatrudnieni w placówce mają wiedzę w zakresie metod i narzędzi edukacji dzieci nt. unikania zagrożeń przemocą i wykorzystywaniem (w tym również w Internecie).
Wskaźniki realizacji standardu:
Szkolni specjaliści zostali przeszkoleni w zakresie metod i narzędzi edukacji dzieci, dysponują scenariuszami zajęć, materiałami edukacyjnymi dla dzieci z różnych grup wiekowych. Wiedza nt. metod i narzędzi została przekazana nauczycielom zakresie umożliwiającym realizację edukacji dzieci w placówce.
3. Szkolni specjaliści i nauczyciele zatrudnieni w placówce mają wiedzę w zakresie metod i narzędzi edukacji rodziców nt.
1) wychowania dzieci bez przemocy oraz
2) ochrony dzieci przed przemocą i wykorzystywaniem,
3) ochrony dzieci przed zagrożeniami w Internecie.
Wskaźniki realizacji standardu:
4. Szkolni specjaliści znają metody i narzędzia edukacji rodziców w zakresie:
1) wychowania dzieci bez przemocy,
2) ochrony dzieci przed przemocą i wykorzystywanie oraz
3)ochrony dzieci przed zagrożeniami w Internecie.
Dysponujemy scenariuszami zajęć, materiałami edukacyjnymi dla rodziców. Wiedza nt. metod i narzędzi została przekazana nauczycielom zakresie umożliwiającym realizację edukacji rodziców w placówce.
Standard 4.
Placówka oferuje rodzicom edukację w zakresie wychowania dzieci bez przemocy oraz ochrony ich przed przemocą i wykorzystywaniem.
-
W placówce organizowane są spotkania edukacyjne dla rodziców w zakresie:
1) wychowania dzieci bez przemocy oraz
2) ochrony ich przed przemocą i wykorzystywaniem (w tym również w Internecie).
Wskaźniki realizacji standardu:
W czasie roku szkolnego szkoła organizuje spotkania edukacyjne z rodzicami na temat:
1) wychowania dzieci bez przemocy,
2) ochrony dzieci przed przemocą i wykorzystywanie oraz
3) ochrony dzieci przed zagrożeniami w Internecie.
-
W placówce dostępne są materiały edukacyjne dla rodziców w zakresie: wychowania dzieci bez przemocy oraz ochrony ich przed przemocą i wykorzystywaniem(w tym również w Internecie).
Wskaźniki realizacji standardu:
W placówce w ogólnie dostępnym miejscu wisi tablica informacyjna: Dla rodziców.
Pedagog szkolny dysponuje materiałami edukacyjnymi dla rodziców (ulotki, broszury, poradniki, informatory). Zainteresowani rodzice są poinformowani na zebraniach oraz na tablicy informacyjnej Dla rodziców na stronie www placówki o dostępności tych materiałów
-
Placówka informuje rodziców o dostępnych możliwościach podnoszenia umiejętności wychowawczych.
Wskaźniki realizacji standardu:
Szkolni specjaliści śledzą lokalną ofertę edukacyjną dla rodziców i zamieszczają informacje o szkoleniach, warsztatach, wykładach, kursach e-learningowych i innych inicjatywach tego rodzaju na tablicy informacyjnej Dla rodziców i stronie www placówki.
Standard 5.
Placówka oferuje dzieciom edukację w zakresie praw dziecka oraz ochrony przed zagrożeniami przemocą i wykorzystywaniem
-
W placówce organizowane są zajęcia edukacyjne dla dzieci w zakresie: praw dziecka oraz ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem (w tym również w Internecie). O formie tych zajęć decyduje placówka (e-learning, godzina wychowawcza, warsztaty).
Wskaźniki realizacji standardu:
W każdej klasie/grupie zostały przeprowadzone takie zajęcia nt.
1) ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem,
2) unikania zagrożeń w Internecie-w wymiarze co najmniej godziny lekcyjnej.
-
W placówce dostępne są materiały edukacyjne dla dzieci w zakresie: praw dziecka oraz ochrony przed zagrożeniami przemocą i wykorzystywaniem (w tym również w Internecie).
Wskaźniki realizacji standardu:
1. W placówce, w miejscach dostępnych dla dzieci wywieszone są informacje nt.
1) praw dziecka,
2) zasad ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem,
3) zasad bezpieczeństwa w Internecie.
2. Szkolni specjaliści dysponują materiałami edukacyjnymi dla dzieci (ulotki, broszury, książki). Nauczyciele i dzieci są poinformowani o dostępności tych materiałów.
Standard 6.
Placówka zapewnia dostępność do informacji na temat możliwości uzyskania pomocy w sytuacjach krzywdzenia dziecka lub zagrożenia dziecka przemocą czy wykorzystywaniem.
-
Pracownicy placówki i rodzice mają łatwy dostęp do danych kontaktowych placówek i instytucji zajmujących się ochroną dzieci i zapewniających pomoc i opiekę w nagłych wypadkach.
Wskaźniki realizacji standardu:
Dostępność takich informacji w pokoju nauczycielskim i na tablicy Dla rodziców.
-
Dzieci otrzymują informacje do kogo i gdzie mogą się zwrócić o pomoc i radę w wypadku krzywdzenia, wykorzystywania. W szczególności powszechnie dostępna jest informacja o anonimowych telefonach zaufania dla dzieci.
Wskaźniki realizacji standardu:
W placówce, w miejscach dostępnych dla dzieci wywieszone są (1) informacje nt. numerów bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży, (2) informacje, jak szukać pomocy w przypadku krzywdzenia.
Standard 7.
Placówka monitoruje i okresowo weryfikuje zgodność prowadzonych działań z przyjętymi zasadami ochrony dzieci.
-
Przyjęte zasady i realizowane praktyki ochrony dzieci są weryfikowane - przynajmniej raz na rok.
Wskaźniki realizacji standardu:
Każdego opracowane jest sprawozdanie z realizacji polityki ochrony dzieci w placówce.
Osoba odpowiedzialna za monitorowanie polityki ochrony dzieci uczestniczy w spotkaniu monitorującym program „Chronimy dzieci”.
2. W ramach monitoringu zasad i praktyk ochrony dzieci organizacja konsultuje się z dziećmi i z ich rodzicami/opiekunami.
Wskaźniki realizacji standardu:
Ilościowe zestawienie konsultacji udzielanych dzieciom i rodzicom.